Emma Tegelskär

Ja okej, mitt namn kan ni redan ;) Jag har fyllt 13 år iår och jag bor i Ytterby. Till hösten har jag ridit i 4 år. Det här är väl min ''hästhistoria'' :) Jag red lite grann på ridskola när jag var 8-9, på hösten 2008 köpte jag en b-ponny vid namn Hembys Jupiter.
På denna supersnälla läromästare lärde jag mig att rida. När jag fick honom kunde jag inte ens fatta galopp;)
På den tiden tyckte ju jag att dressyr var supertråkigt! Andledning till att jag kom in på dressyr var för att det gick bättre.. Jag startade en hopptävling med Jupiter (Juppe) och fick lite tidsfel och så för att det gick lite väl långsamt. Men när jag startade LC:1 i dressyr så vann vi, det var ganska kul ;) Juppe fick sedan fång igen men han klarade sig och han har det jättebra hos en tjej i Särö!

Efter Juppe var det en till b-ponny, Särkens William. En liten söt Welshponny som jag startade min första nationella tävling på! :)

Det började med vinster i LB:1 och sedan kom vi högre i klasserna, väl framme på våran första nationella så gick det bra runt 62 % i båda starterna. Men sedan gick det bara sämre och sämre.. Han gick inte alls bra, någon gång ibland kunde han gå jättefint. För han var en fin ponny! I slutet av våran tid tillsammans då vi fortfarande inte visste var det var så var jag mer rutinerad och kunde rida han bättre och då ställde han sig bara  på¨bakbenen. Veterinär besöken etc, det är en lång historia. För att fatta det kort, han hade kissing spines i ryggen. Han behövdes inte avlivas utan han blev triangelmärkt, vilket betyder att han inte får tävla, och nu rids han ibland av en liten 5-åring. :) 


Chopin A.M är en c-ponny jag ägde för inte så länge sedan. Han var en ponny med mycket kvaliteer!

Det var ganska svårt men vi tränade och lyckades! Vi kom till A-final på både Svenska ponny derbyt 2011 och SM. Men valde Montana till dom finalerna. Det var en av andledningarna till varför vi kände att vi behövde sälja han, att jag inte kunde ha två c-ponnyer. Men han är också en go ponny jag har älskat och älskar!
 
 
 


Moelgarnedd Montana RW 114
Han är en godkänd welshponnyhingst, född i Wales, Storbrittianien. Sedan var han i Holland innan han kom till Sverige och Stuteri nexis. Han är nu 16 år men fortfarande som om han vore 10 !;)  Han är verkligen en specielponny! Man märker inte att han är hingst, snäll i all hantering, samarbetsvillig, underbart bra psyke, alldeles lagom att rida ut på, hoppar bra, har fina kvaliter och har ett grymt vackert utseende! <3
Nu ska jag ändå försöka fatta mig ganska kort här men en liten guldponny! :)



Jag har ägt honom i 1 och ett halvt år nu. Jag köpte honom november 2010 och april 2011 tävlade vi vår första nationella tävling i hästhagen. Hela 2011 hade vi problem med hans rygg..  Vilket gjorde att jag inte kunde satsa fullt ut. Men det var endast sadelproblem, nu har vi en annan sadel som funkar utmärkt. Tack och lov ;)
Men det gick ändå ganska bra på de nationella tävlingarna och på SM tog vi silver!



Iår går han mycket bättre men vi har snubblat på målsnöret pga tekniska missar i programen. Det är något vi ska försöka fixa till SM iår! ;) Förutom ''vanliga'' nationella tävlingarna iår så har vi ridit de Nordiska Mästerskapen.
Det gick bra alla dagar! Första dagen blev vi 3:a, andra dagen stannade han tyvärr i 2 enkla byten vilket gjorde att jag tappade en massa poäng men blev 6:a.
Sedan kommer vi till finalen.. Han gick jättefint! Men ett galoppombyte vilket också ledde till att det inte blev något enkelt byte efter men endå 68 % och en andra plats! :D Men det blev ändå inget silver.. Just detta året i bara kategori C slog dom ihop med gårdagens resultat vilket gjorde att jag slutade som fyra med 8 hundradelar ifrån bronset. Ja det var surt men det var ändå jättekul, det gick jättebra, jag var tvåa i finalen och jag är jättenöjd!





Nyligen var vi också i Falsterbo och tävlade! :D Det var betydligt större än NM faktist! Men det gick bra där med! De missar som blev var bara för att han var otroligt laddad inne på banan! Framför allt i kuren! Men jag är jättenöjd med det med och jag blev 4:a båda dagarna!:)








Jag har ändå försökt att fatta mig lite kort iallafall;) Men nu vet ni väl det mesta om mig och mina hästar :)
Annars är det ju bara att fråga ;)
Men den tiden jag kommer blogga här nu kommer vara helt ''vanlig''. Jag kommer alltså inte skriva mera ''hästhistoria'' utan nu känner ni mig lite och nu får ni se vad jag har för mig dom här två dagarna!

Ha det jättebra så hörs vi senare!:)





Kommentarer från er:
ª Anonym

Såg dig på fhs!!! Jag kommer ihåg att ni var mitt favoritekipage:) älskar din hingstponny!

2012-07-16 // 11:39:31
ª Anonym

Hur länge ska du äga Montana??

2012-07-16 // 16:55:21

Lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig tills nästa gång?

Email: (publiceras ej)

Din blogg/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback