Longering

Ändrade mig i sista sekund och valde att longera honom istället för att rida idag. Han var superduktig! Jag gjorde mycket övergångar från skritt till trav och trav till skritt. Använde mig bara av rösten och han lyssnade verkligen jättebra! När jag kände att han lyssnade på mig tog jag trav och gjorde tempoväxlingar i traven. Fram, tillbaka, fram, tillbaka. Inte samling eller ökad trav utan små tempoväxlingar så att han fortsatte ha fokus på mig. Han kan vara rätt jobbig i longeringen för att han viftar med huvudet, bockar och är helt ofokuserad så därför tog jag hela passet till att han inte skulle göra det. Vilket han faktiskt inte gjorde heller! Definitivt ett tips från mig om du har ofokuserade hästar när du longerar, gör övergångar från gångarterna och tempoväxlingar för att hela tiden ha deras uppmärksamhet.
 
Jag tog faktiskt lite galopp också. Mamma sa att vetrinären hade sagt att det gick bra från om med idag tydligen. Så jag lät honom galoppera i en lugn takt och gjorde även lite tempoväxlingar där med. Galopperade inte mycket alls, utan bara lite försiktigt nu till att börja med. Inte ett enda bocksprång, haha duktig kille :)
 
Bild från i början av 2012.

Kommentarer från er:

Lämna din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig tills nästa gång?

Email: (publiceras ej)

Din blogg/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback